Megszűnt az ODR platform. Webáruházakat érintő változás!
2025. június 12. • Dr. Ilcsik Tilla
Rövid összefoglaló a magyar webáruházak számára az ODR platform megszűnésének hatásairól, teendőikről.
Az ODR-platformon még 2025. március 20. napjáig lehetett utoljára panaszt benyújtani a fogyasztóknak. Az e határidőig benyújtott panaszok tekintetében még július 19. napjáig tudják használni a platformot a felhasználók.
Az ODR platform megszűnésével a webáruházak egyik fontos tájékoztatási kötelezettsége is megszűnt, az alábbiakban pontosítjuk mit jelent a változás a webshop üzemeltetőkre nézve.
Mi volt az az ODR platform?
Az Európai Bizottság által 2016. januárjában létrehozott és azóta működtetett olyan platform, mely lehetőséget biztosított a fogyasztók számára az EU-n belüli, de határon átnyúló online vásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban felmerült panaszuk rendezésére.
Az ODR platformról szóló rendelet előírja az Unióban letelepedett, online adásvételi vagy szolgáltatási szerződésekben érintett kereskedőknek, hogy meg kell jeleníteniük a honlapjukon az online vitarendezési platformra mutató elektronikus linket. Ennek a linknek a fogyasztók számára könnyen elérhetőnek kell lennie. A webshopoknak tehát eddig az ÁSZF-ben vagy a honlapon fel kellett tüntetni az ODR platformra mutató linket, valamint tájékoztatni kellett a fogyasztókat a vitarendezés e formájáról is.
Miben érinti ez a webshopokat?
Megszűnt 2025. március 20. napjával az online kereskedők egyik – a fogyasztóvédelmi hatóságok által is ellenőrzött – tájékoztatási kötelezettsége.
Ez azt jelenti, hogy:
- 2025. március 20. napját követően már nem kell a vállalkozásoknak elérhetővé tenni a platformra mutató linket és gondoskodniuk kell arról, hogy a tájékoztatás ne maradjon fenn sehol, mert az megtévesztő lehet a fogyasztók számára.
- Amennyiben az Ön weboldalán elhelyezésre került korábban az ODR link, akkor gondoskodjon annak levételéről.
- Amennyiben az ÁSZf-ben tájékoztatta erről a vitarendezési lehetőségről a vásárlókat, akkor módosítsa az ÁSZF-ét.
Az online vitarendezési platform és a változásról szóló tájékoztatás ezen a linken érhető el: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=HU