Az MPL kötelező feltüntetése a webshopokban
2024. június 12. • Dr. Ilcsik Tilla
Amennyiben webshopja van, akkor biztosan tudja, hogy már több mint egy éve kötelező a Magyar Posta szolgáltatását is elérhetővé tenni vásárlói számára. Az alábbiakban összefoglaljuk, mire kell figyelnie az MPL átvételi mód feltüntetése során.
Az MPL kötelező feltüntetése a webshopokban
Amennyiben webshopja van, akkor biztosan tudja, hogy már több mint egy éve kötelező a Magyar Posta szolgáltatását is elérhetővé tenni vásárlói számára. Abban is szinte biztos vagyok, hogy e kötelezettséggel kapcsolatban Önben is több bizonytalan kérdés merült fel.
Ebben a bejegyzésben részletesen körüljárjuk, hogy mire kell Önnek, mint online vállalkozónak figyelnie az MPL átvételi mód biztosítása során.
Jogszabályi háttér
2024. március 28. napjával a 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet kiegészült a 3/A. § szakasszal, mely az alábbiakat írja elő az e-kereskedelmi szolgáltatóknak:
“A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”
Ami a fenti jogszabályi rendelkezésből egyértelműen kiderül, hogy csak a fogyasztók részére történő értékesítés esetén kell biztosítani az MPL átvételi módot, valamint, hogy az online vállalkozásoknak kötelezően elérhetővé kell tenni az oldalukon az MPL szolgáltatását, ezzel lehetőséget biztosítva a vásárlóknak arra, hogy az egyetemes postai szolgáltatót válasszák csomagjuk kiszállításához a megrendelési folyamat során.
Hogyan kell feltüntetni?
Erre a kérdésre elég egyértelmű a válasz, mert a jogszabályi rendelkezésből is levezethető, hogy a vásárlóknak lehetőséget kell biztosítani az MPL szállítási mód választására. Ez tehát azt jelenti, hogy nem elég csak a honlapon tájékoztatni arról, hogy elérhető ez a szállítási mód is a webshopban, hanem a megrendelési folyamatban egyértelműen meg kell nevezni az MPL szolgáltatását és azt választhatóvá kell tenni a vásárlók számára.
Többször találkoztam a webshop auditok során olyan megoldással, hogy a vásárlóknak külön a megjegyzésben kellett azt jelezni, ha az MPL szállítást kérnék. Ez nem megfelelő, és az a webshop nem felel meg a jogszabályi előírásnak, aki külön jelzést kér a vásárlóktól.
Azt is sok webshop üzemeltető alkalmazza, hogy a választható szállítási módot pl. “futár” vagy “házhozszálíltás” ként jelöli, de az nem derül ki hogy végül melyik szolgáltató kézbesíti a terméket, azaz nincs megnevezve az MPL.
A tapasztalatom az, hogy a fogyasztóvédelmi hatóságok kifogásolni szokták, ha nem kerül egyértelműen feltüntetésre választható szállítási módként.
Sok webáruház úgynevezett konszolidátoron keresztül veszi igénybe az MPL szolgáltatásait, ez esetben is figyelni kell arra, hogy az MPL feltüntetése választható szállítási módként a webáruház kötelezettsége, tehát az MPL-t kell feltüntetni és nem a közvetítő céget.
A plusz díjak felszámítása
Többször kérdezték már tőlem, hogy az MPL szállítási módon kívül a vállalkozásnál keletkező egyéb költségek felszámíthatóak -e a vásárlók számára. A válasz az, hogy igen. Amire figyelni kell, hogy az a szállítási díjtól elkülönített jelenjen meg, tehát egyértelmű legyen, hogy mennyi az MPL átvételi mód díja és milyen egyéb - a vállalkozásnál felmerülő - költségek jelentkeznek amit a vásárlókra szeretne hárítani.
Az is fontos, hogy ha olyan költséget szeretne felszámítani, ami egy másik szállítási módnál is szóba jöhet, ilyen jellemzően a csomagolási díj, akkor azt a többi szállítási díjnál is tüntesse fel, ezzel elkerülve az MPL szállítási mód hátrányos megkülönböztetését a többi szállítási módhoz képest.
Ha olyan terméke van amit nem szállít az MPL
Amennyiben Ön olyan termékeket árul, melyeket nem szállít a Magyar Posta, azaz szerepel a magyar Posta ÁSZF-ének a szállításból kizárt tárgyakat összefoglaló függelékben, akkor ennek tényét javasolt feltüntetni mind az ÁSZF-ben, mind pedig a weboldalon.
Kötelező-e szerződést kötni a Magyar Postával?
Nem kötelező. A webáruházak kötelesek MPL szállítást biztosítani, de arra vonatkozóan nincs megkötés, hogy a szolgáltatást ő maguk hogyan vegyék igénybe.
Lehetőség van egyedi szerződést kötni, de ezen kívül elvégezhető a regisztráció is a Magyar Posta oldalán, mely esetben a vállalkozása a magyar Posta ÁSZF-ében foglalt feltételek szerint tudja igénybe venni a szolgáltatást.
Ki ellenőrzi az MPL feltüntetését?
A Korm. rendelet 3/A. §-a fogyasztóvédelmi rendelkezésnek minősül, alkalmazása során az általános fogyasztóvédelmi hatósági és eljárási szabályok érvényesülnek, így a szankció megállapítása tekintetében is ezek a szabályok az irányadóak.
Az MPL alkalmazását a webáruházakban a fogyasztóvédelmi hatóságok mellett az ügyészségek is ellenőrzik.